Space as a philosophical and geographic category
Prostor kao filozofska i geografska kategorija
Abstract
In this research paper the author discusses about the conceptualization of space in geography. The main attention is concentrated on the concepts of absolute, relative and relativistic space, then the geography as chorological science, regionalism and exceptionalism in geography. Besides chorological concept, author discussed the three more concepts of space -cultural landscape, space as a social product and the space as a product of power. Space as a product of power in its evolution has several phases -the phase of the territories, networking stage, the stage of cyberspace and ultimately create a "Dedale" or maze. In conclusion, all existing conceptualization of space are reduced in two aspects: ontological (objective) and ideal (subjective).
U ovom radu autor raspravlja o konceptualizacii prostora u geografiji. Glavna pažnja koncentrisana je na pojmove apsolutnog, relativnog i relativističkog prostora, potom na geografiju kao horološku nauku, regionalizam i ekscepcionalizam u geografiji. Osim horološke koncepcije, razmotrene su još tri koncepcije prostora - kulturni pejzaž, prostor kao socijalni proizvod i prostor kao proizvod moći. Ovaj poslednji u svojoj evoluciji ima više faza - fazu teritorija, fazu umrežavanja, fazu sajber prostora i na kraju stvaranje "dedala" ili lavirinta. U zaključku, sve postojeće konceptualizacije prostora se svode na dva aspekta: ontološki (objektivni) i idealni (subjektivni).
Keywords:
geography / philosophy / space / horology / postmodernism / Geografija / filozofija / prostor / horologija / postmodernaSource:
Glasnik - Geografsko društvo Republike Srpske, 2011, 14, 1-19Publisher:
- Geografsko društvo Republike Srpske
Funding / projects:
Collections
Institution/Community
Geografski fakultetTY - JOUR AU - Grčić, Mirko PY - 2011 UR - https://gery.gef.bg.ac.rs/handle/123456789/445 AB - In this research paper the author discusses about the conceptualization of space in geography. The main attention is concentrated on the concepts of absolute, relative and relativistic space, then the geography as chorological science, regionalism and exceptionalism in geography. Besides chorological concept, author discussed the three more concepts of space -cultural landscape, space as a social product and the space as a product of power. Space as a product of power in its evolution has several phases -the phase of the territories, networking stage, the stage of cyberspace and ultimately create a "Dedale" or maze. In conclusion, all existing conceptualization of space are reduced in two aspects: ontological (objective) and ideal (subjective). AB - U ovom radu autor raspravlja o konceptualizacii prostora u geografiji. Glavna pažnja koncentrisana je na pojmove apsolutnog, relativnog i relativističkog prostora, potom na geografiju kao horološku nauku, regionalizam i ekscepcionalizam u geografiji. Osim horološke koncepcije, razmotrene su još tri koncepcije prostora - kulturni pejzaž, prostor kao socijalni proizvod i prostor kao proizvod moći. Ovaj poslednji u svojoj evoluciji ima više faza - fazu teritorija, fazu umrežavanja, fazu sajber prostora i na kraju stvaranje "dedala" ili lavirinta. U zaključku, sve postojeće konceptualizacije prostora se svode na dva aspekta: ontološki (objektivni) i idealni (subjektivni). PB - Geografsko društvo Republike Srpske T2 - Glasnik - Geografsko društvo Republike Srpske T1 - Space as a philosophical and geographic category T1 - Prostor kao filozofska i geografska kategorija IS - 14 SP - 1 EP - 19 DO - 10.7251/HER1014001G UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_gery_445 ER -
@article{ author = "Grčić, Mirko", year = "2011", abstract = "In this research paper the author discusses about the conceptualization of space in geography. The main attention is concentrated on the concepts of absolute, relative and relativistic space, then the geography as chorological science, regionalism and exceptionalism in geography. Besides chorological concept, author discussed the three more concepts of space -cultural landscape, space as a social product and the space as a product of power. Space as a product of power in its evolution has several phases -the phase of the territories, networking stage, the stage of cyberspace and ultimately create a "Dedale" or maze. In conclusion, all existing conceptualization of space are reduced in two aspects: ontological (objective) and ideal (subjective)., U ovom radu autor raspravlja o konceptualizacii prostora u geografiji. Glavna pažnja koncentrisana je na pojmove apsolutnog, relativnog i relativističkog prostora, potom na geografiju kao horološku nauku, regionalizam i ekscepcionalizam u geografiji. Osim horološke koncepcije, razmotrene su još tri koncepcije prostora - kulturni pejzaž, prostor kao socijalni proizvod i prostor kao proizvod moći. Ovaj poslednji u svojoj evoluciji ima više faza - fazu teritorija, fazu umrežavanja, fazu sajber prostora i na kraju stvaranje "dedala" ili lavirinta. U zaključku, sve postojeće konceptualizacije prostora se svode na dva aspekta: ontološki (objektivni) i idealni (subjektivni).", publisher = "Geografsko društvo Republike Srpske", journal = "Glasnik - Geografsko društvo Republike Srpske", title = "Space as a philosophical and geographic category, Prostor kao filozofska i geografska kategorija", number = "14", pages = "1-19", doi = "10.7251/HER1014001G", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_gery_445" }
Grčić, M.. (2011). Space as a philosophical and geographic category. in Glasnik - Geografsko društvo Republike Srpske Geografsko društvo Republike Srpske.(14), 1-19. https://doi.org/10.7251/HER1014001G https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_gery_445
Grčić M. Space as a philosophical and geographic category. in Glasnik - Geografsko društvo Republike Srpske. 2011;(14):1-19. doi:10.7251/HER1014001G https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_gery_445 .
Grčić, Mirko, "Space as a philosophical and geographic category" in Glasnik - Geografsko društvo Republike Srpske, no. 14 (2011):1-19, https://doi.org/10.7251/HER1014001G ., https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_gery_445 .