GERY - Faculty of Geography Repository
University of Belgrade - Faculty of Geography
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • English 
    • English
    • Serbian (Cyrillic)
    • Serbian (Latin)
  • Login
View Item 
  •   GERY
  • Geografski fakultet
  • Radovi istraživača
  • View Item
  •   GERY
  • Geografski fakultet
  • Radovi istraživača
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Critical sustainability and energy consumption in urban transport

Koncept kritičnog održivog razvoja i potrošnja energije u saobraćaju metropola

Thumbnail
2010
353.pdf (591.5Kb)
Authors
Jovanović, Miomir
Article (Published version)
Metadata
Show full item record
Abstract
Industrialized countries are exploiting the world energy resources very quickly (although they do not have enough of their own energy reserves). On the other hand, population of the Third world simply exploded during the last few decades. Hence, the real problem may occur if the Third world metropolises follow the example of the auto-dependent, low density suburban development of American cities. The effects will be disastrous: 14 times more energy consumption and 9 times higher emissions of CO2 (in the sphere of urban transportation).
Razvijene zemlje zahvataju najviše svetskih energetskih resursa, dok su njihove sopstvene rezerve na izdisaju, a potrošnja energije im se i dalje nezadrživo povećava. Pravi problem će nastati tek kada siromašni svet (koji za sada ima zanemarljivu potrošnju energije, ali i eksplozivno narastajući broj stanovnika) ostvari znatno bržu stopu ekonomskog razvoja. Ukoliko u narednim decenijama i metropole Trećeg sveta prihvate pro-automobilski obrazac urbanog razvoja niskih gustina naseljenosti - to će doneti stvarno nesagledive posledice - 14 puta veću ukupnu potrošnju energije i 9 puta veću ukupnu emisiju CO2.
Keywords:
critical sustainability / energy consumption / American cities / Third world metropolises / koncept kritičnog održivog razvoja / potrošnja energije / američki gradovi / metropole Trećeg sveta
Source:
Glasnik Srpskog geografskog društva, 2010, 90, 3, 153-170
Publisher:
  • Srpsko geografsko društvo, Beograd

DOI: 10.2298/GSGD1003153J

ISSN: 0350-3593

[ Google Scholar ]
URI
https://gery.gef.bg.ac.rs/handle/123456789/355
Collections
  • Radovi istraživača
Institution/Community
Geografski fakultet
TY  - JOUR
AU  - Jovanović, Miomir
PY  - 2010
UR  - https://gery.gef.bg.ac.rs/handle/123456789/355
AB  - Industrialized countries are exploiting the world energy resources very quickly (although they do not have enough of their own energy reserves). On the other hand, population of the Third world simply exploded during the last few decades. Hence, the real problem may occur if the Third world metropolises follow the example of the auto-dependent, low density suburban development of American cities. The effects will be disastrous: 14 times more energy consumption and 9 times higher emissions of CO2 (in the sphere of urban transportation).
AB  - Razvijene zemlje zahvataju najviše svetskih energetskih resursa, dok su njihove sopstvene rezerve na izdisaju, a potrošnja energije im se i dalje nezadrživo povećava. Pravi problem će nastati tek kada siromašni svet (koji za sada ima zanemarljivu potrošnju energije, ali i eksplozivno narastajući broj stanovnika) ostvari znatno bržu stopu ekonomskog razvoja. Ukoliko u narednim decenijama i metropole Trećeg sveta prihvate pro-automobilski obrazac urbanog razvoja niskih gustina naseljenosti - to će doneti stvarno nesagledive posledice - 14 puta veću ukupnu potrošnju energije i 9 puta veću ukupnu emisiju CO2.
PB  - Srpsko geografsko društvo, Beograd
T2  - Glasnik Srpskog geografskog društva
T1  - Critical sustainability and energy consumption in urban transport
T1  - Koncept kritičnog održivog razvoja i potrošnja energije u saobraćaju metropola
VL  - 90
IS  - 3
SP  - 153
EP  - 170
DO  - 10.2298/GSGD1003153J
UR  - conv_271
ER  - 
@article{
author = "Jovanović, Miomir",
year = "2010",
abstract = "Industrialized countries are exploiting the world energy resources very quickly (although they do not have enough of their own energy reserves). On the other hand, population of the Third world simply exploded during the last few decades. Hence, the real problem may occur if the Third world metropolises follow the example of the auto-dependent, low density suburban development of American cities. The effects will be disastrous: 14 times more energy consumption and 9 times higher emissions of CO2 (in the sphere of urban transportation)., Razvijene zemlje zahvataju najviše svetskih energetskih resursa, dok su njihove sopstvene rezerve na izdisaju, a potrošnja energije im se i dalje nezadrživo povećava. Pravi problem će nastati tek kada siromašni svet (koji za sada ima zanemarljivu potrošnju energije, ali i eksplozivno narastajući broj stanovnika) ostvari znatno bržu stopu ekonomskog razvoja. Ukoliko u narednim decenijama i metropole Trećeg sveta prihvate pro-automobilski obrazac urbanog razvoja niskih gustina naseljenosti - to će doneti stvarno nesagledive posledice - 14 puta veću ukupnu potrošnju energije i 9 puta veću ukupnu emisiju CO2.",
publisher = "Srpsko geografsko društvo, Beograd",
journal = "Glasnik Srpskog geografskog društva",
title = "Critical sustainability and energy consumption in urban transport, Koncept kritičnog održivog razvoja i potrošnja energije u saobraćaju metropola",
volume = "90",
number = "3",
pages = "153-170",
doi = "10.2298/GSGD1003153J",
url = "conv_271"
}
Jovanović, M.. (2010). Critical sustainability and energy consumption in urban transport. in Glasnik Srpskog geografskog društva
Srpsko geografsko društvo, Beograd., 90(3), 153-170.
https://doi.org/10.2298/GSGD1003153J
conv_271
Jovanović M. Critical sustainability and energy consumption in urban transport. in Glasnik Srpskog geografskog društva. 2010;90(3):153-170.
doi:10.2298/GSGD1003153J
conv_271 .
Jovanović, Miomir, "Critical sustainability and energy consumption in urban transport" in Glasnik Srpskog geografskog društva, 90, no. 3 (2010):153-170,
https://doi.org/10.2298/GSGD1003153J .,
conv_271 .

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About GERY - GEography RepositoRY | Send Feedback

OpenAIRERCUB
 

 

All of DSpaceInstitutions/communitiesAuthorsTitlesSubjectsThis institutionAuthorsTitlesSubjects

Statistics

View Usage Statistics

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
About GERY - GEography RepositoRY | Send Feedback

OpenAIRERCUB