Специјализација у туризму – туристичкогеографско истраживање иностране потражње Београда и Србије
Specialization in tourism – a tourist-geographical research of foreign demand in Belgrade and Serbia
Апстракт
Специјализација у туризму се остварује у оквиру понуде и као део савремене потражње туриста. Јавља се и развија паралелно са туризмом, због промена у друштву и економији, што је концептуално чини комплексном. Специјализација се, осим у туризму, може изучавати и са
других аспеката, као што су друштвене науке или економска сфера. Да би се истражиле просторне карактеристике туристичког промета, израчунати су индекс специјализације и регионални фактор. Помоћу регионалног фактора (Рфа) утврђена је промена географског размештаја туристичких
долазака страних туриста у одређеном временском периоду, стављањем у однос мању и већу просторну целину (Београд и Србија). Временска компонента истраживања дефинисана је десетогодишњим периодом (2011‒2020. година) и доступним статистичким подацима. Индекс
специјализације показује диверзификацију у контексту земаља из којих туристи долазе, да би се истражила усмереност на поједине земље, тј. промене на страни туристичке потражње. Високе вредности ин...декса специјализације се не сматрају пожељним, јер је у том случају дестинација осетљива на једну или мањи број емитивних земаља. Самим тим се негативни трендови неодговарајуће одражавају на туризам у дестинацији. Циљ истраживања је да утврди да ли је евидентнa туристичка поларизација Београда у односу на остале дестинације у Србији. Од резултата истраживања очекује се да покажу у којој мери и због чега долази до флуктуације страних туристичких боравака у Београду и Србији.
Specialization in tourism is realized within the offer and as a part of the modern tourist demand. It appears and develops in parallel with tourism, due to changes in society and the economy, which makes it conceptually complex. Apart from tourism, specialization can be studied from other aspects, such as social sciences or economics. In order to investigate the spatial characteristics of tourist traffic, the specialization index and the regional factor were calculated. With the help of the regional factor (Rfa), a change in the geographical distribution of tourist arrivals of foreign tourists in a certain period of time was determined, putting a smaller and larger spatial unit (Belgrade and Serbia) in a relationship. The time component of the research is defined by a ten-year period (2011–2020) and available statistical data. The specialization index shows diversification in the context of the countries from which tourists come, in order to investigate the focus on individual countrie...s, ie. changes in tourism demand. High values of the specialization index are not considered desirable, because in that case the destination is sensitive to one or a smaller number of emitting countries. Therefore, the negative trends are in appropriately reflected on the tourism in the destination. The aim of the research is to determine whether the tourist polarization of Belgrade in relation to other destinations in Serbia is evident. The results of the research are expected to show to what extent and why there is a fluctuation of foreign
tourist stays in Belgrade and Serbia.
Кључне речи:
страни туристи / индекс специјализације / регионални фактор / Београд / Србија / foreign tourists / specialization index / regional factor / Belgrade / SerbiaИзвор:
Зборник радова научног скупа са међународним учешћем "Традиција и трансформација туризма као просторног феномена", Београд, 2023, 29-47Издавач:
- Београд : Универзитет у Београду - Географски факултет
Колекције
Институција/група
Geografski fakultetTY - CONF AU - Павловић, Сања PY - 2023 UR - http://gery.gef.bg.ac.rs/handle/123456789/1525 AB - Специјализација у туризму се остварује у оквиру понуде и као део савремене потражње туриста. Јавља се и развија паралелно са туризмом, због промена у друштву и економији, што је концептуално чини комплексном. Специјализација се, осим у туризму, може изучавати и са других аспеката, као што су друштвене науке или економска сфера. Да би се истражиле просторне карактеристике туристичког промета, израчунати су индекс специјализације и регионални фактор. Помоћу регионалног фактора (Рфа) утврђена је промена географског размештаја туристичких долазака страних туриста у одређеном временском периоду, стављањем у однос мању и већу просторну целину (Београд и Србија). Временска компонента истраживања дефинисана је десетогодишњим периодом (2011‒2020. година) и доступним статистичким подацима. Индекс специјализације показује диверзификацију у контексту земаља из којих туристи долазе, да би се истражила усмереност на поједине земље, тј. промене на страни туристичке потражње. Високе вредности индекса специјализације се не сматрају пожељним, јер је у том случају дестинација осетљива на једну или мањи број емитивних земаља. Самим тим се негативни трендови неодговарајуће одражавају на туризам у дестинацији. Циљ истраживања је да утврди да ли је евидентнa туристичка поларизација Београда у односу на остале дестинације у Србији. Од резултата истраживања очекује се да покажу у којој мери и због чега долази до флуктуације страних туристичких боравака у Београду и Србији. AB - Specialization in tourism is realized within the offer and as a part of the modern tourist demand. It appears and develops in parallel with tourism, due to changes in society and the economy, which makes it conceptually complex. Apart from tourism, specialization can be studied from other aspects, such as social sciences or economics. In order to investigate the spatial characteristics of tourist traffic, the specialization index and the regional factor were calculated. With the help of the regional factor (Rfa), a change in the geographical distribution of tourist arrivals of foreign tourists in a certain period of time was determined, putting a smaller and larger spatial unit (Belgrade and Serbia) in a relationship. The time component of the research is defined by a ten-year period (2011–2020) and available statistical data. The specialization index shows diversification in the context of the countries from which tourists come, in order to investigate the focus on individual countries, ie. changes in tourism demand. High values of the specialization index are not considered desirable, because in that case the destination is sensitive to one or a smaller number of emitting countries. Therefore, the negative trends are in appropriately reflected on the tourism in the destination. The aim of the research is to determine whether the tourist polarization of Belgrade in relation to other destinations in Serbia is evident. The results of the research are expected to show to what extent and why there is a fluctuation of foreign tourist stays in Belgrade and Serbia. PB - Београд : Универзитет у Београду - Географски факултет C3 - Зборник радова научног скупа са међународним учешћем "Традиција и трансформација туризма као просторног феномена", Београд T1 - Специјализација у туризму – туристичкогеографско истраживање иностране потражње Београда и Србије T1 - Specialization in tourism – a tourist-geographical research of foreign demand in Belgrade and Serbia SP - 29 EP - 47 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_gery_1525 ER -
@conference{ author = "Павловић, Сања", year = "2023", abstract = "Специјализација у туризму се остварује у оквиру понуде и као део савремене потражње туриста. Јавља се и развија паралелно са туризмом, због промена у друштву и економији, што је концептуално чини комплексном. Специјализација се, осим у туризму, може изучавати и са других аспеката, као што су друштвене науке или економска сфера. Да би се истражиле просторне карактеристике туристичког промета, израчунати су индекс специјализације и регионални фактор. Помоћу регионалног фактора (Рфа) утврђена је промена географског размештаја туристичких долазака страних туриста у одређеном временском периоду, стављањем у однос мању и већу просторну целину (Београд и Србија). Временска компонента истраживања дефинисана је десетогодишњим периодом (2011‒2020. година) и доступним статистичким подацима. Индекс специјализације показује диверзификацију у контексту земаља из којих туристи долазе, да би се истражила усмереност на поједине земље, тј. промене на страни туристичке потражње. Високе вредности индекса специјализације се не сматрају пожељним, јер је у том случају дестинација осетљива на једну или мањи број емитивних земаља. Самим тим се негативни трендови неодговарајуће одражавају на туризам у дестинацији. Циљ истраживања је да утврди да ли је евидентнa туристичка поларизација Београда у односу на остале дестинације у Србији. Од резултата истраживања очекује се да покажу у којој мери и због чега долази до флуктуације страних туристичких боравака у Београду и Србији., Specialization in tourism is realized within the offer and as a part of the modern tourist demand. It appears and develops in parallel with tourism, due to changes in society and the economy, which makes it conceptually complex. Apart from tourism, specialization can be studied from other aspects, such as social sciences or economics. In order to investigate the spatial characteristics of tourist traffic, the specialization index and the regional factor were calculated. With the help of the regional factor (Rfa), a change in the geographical distribution of tourist arrivals of foreign tourists in a certain period of time was determined, putting a smaller and larger spatial unit (Belgrade and Serbia) in a relationship. The time component of the research is defined by a ten-year period (2011–2020) and available statistical data. The specialization index shows diversification in the context of the countries from which tourists come, in order to investigate the focus on individual countries, ie. changes in tourism demand. High values of the specialization index are not considered desirable, because in that case the destination is sensitive to one or a smaller number of emitting countries. Therefore, the negative trends are in appropriately reflected on the tourism in the destination. The aim of the research is to determine whether the tourist polarization of Belgrade in relation to other destinations in Serbia is evident. The results of the research are expected to show to what extent and why there is a fluctuation of foreign tourist stays in Belgrade and Serbia.", publisher = "Београд : Универзитет у Београду - Географски факултет", journal = "Зборник радова научног скупа са међународним учешћем "Традиција и трансформација туризма као просторног феномена", Београд", title = "Специјализација у туризму – туристичкогеографско истраживање иностране потражње Београда и Србије, Specialization in tourism – a tourist-geographical research of foreign demand in Belgrade and Serbia", pages = "29-47", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_gery_1525" }
Павловић, С.. (2023). Специјализација у туризму – туристичкогеографско истраживање иностране потражње Београда и Србије. in Зборник радова научног скупа са међународним учешћем "Традиција и трансформација туризма као просторног феномена", Београд Београд : Универзитет у Београду - Географски факултет., 29-47. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_gery_1525
Павловић С. Специјализација у туризму – туристичкогеографско истраживање иностране потражње Београда и Србије. in Зборник радова научног скупа са међународним учешћем "Традиција и трансформација туризма као просторног феномена", Београд. 2023;:29-47. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_gery_1525 .
Павловић, Сања, "Специјализација у туризму – туристичкогеографско истраживање иностране потражње Београда и Србије" in Зборник радова научног скупа са међународним учешћем "Традиција и трансформација туризма као просторног феномена", Београд (2023):29-47, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_gery_1525 .